Tre byråer hade viktiga roller i pristagarnas bidrag på årets SABA
I det vinnande bidraget från Tekniska Museet i samarbete med King och BillerudKorsnäs har både Tango och konstbyrån Reflection Company med konstnären och entreprenören Linda Nordfors spelat viktiga roller och i BonnierHoops satsning var Håkansson United en viktig part.
Utvecklingen har under mina sex år på Kultur & Näringsliv tydligt gått från en filantropisk grund till affärsmässiga samarbeten. Tango har under flera år hjälpt Tekniska Museet med sin plattform att approchera näringslivet från och när sedan konstbyrån Reflection Company kommer in så blir det riktigt bra.
I det vinnande bidraget har Linda Nordfors på utställningen MegaMind utformat 56 verk med avstamp i datorkodningens respektive papprets utveckling genom tiderna. Verken gestaltar BillerudKorsnäs och Kings inre liv – deras kompetenser, företagskulturer och sätt att vara med varandra. Linda har även skapat affärsmodellen för det samarbete mellan ett museum och två starka näringslivsaktörer som utmynnat i projektet där alla var vinnare.
Bland verken som uppmärksammats finns en interaktiv vägg där projicerade digitala blommor utvecklas olika beroende på hur besökarna beter sig i grupp, samt dräkter tillverkade helt i specialpapper. Utställningen MegaMind finns kvar på Tekniska Museet till september och kan vara en bra inspirationskälla.
Dokumentärfilmaren Ronnit Hasson har skapat True Intention, en 20 minuter lång film om projektet. Här finns mer information samt själva filmen, som är mycket inspirerande för både kulturen och näringslivet.
Senaste nyheter
- Ingela Roos debutvernissage på hotel AtSix
- Schymberg Award 24 februari i Tonhallen i Sundsvall
- Tuffa tider - Långsiktiga samarbeten mellan kulturen och näringslivet är ofta lösningen
- PRESSMEDDELANDE - Wallstreet / 3 kommuner, 14 företag, 6 kulturorganisationer och 100+ konstnärervi…
- PRESSMEDDELANDE: Hallands Kulturhistoriska Museum, Varberg Energi AB och Näringslivs- och Destinati…