Liljevalchs konsthall och AMF Fastigheter vinnare av Swedish Arts & Business Awards 2016

Liljevalchs chef Mårten Castenfors tog emot priset.
Liljevalchs chef Mårten Castenfors tog emot priset.

Liljevalchs konsthall och AMF Fastigheters samarbete kring Vårsalongen har utsetts till det vinnande kultur- och näringslivssamarbetet i Swedish Arts & Business Awards 2016. Samarbetet som innebar att konsthallens utställning kunde ta plats högst upp i AMF Fastigheters nybyggda kvarter Urban Escape i Stockholms city har enligt juryn haft tydligt affärsmässiga grunder och bidragit till att stärka båda parternas varumärken.

Liljevalchs konsthall, som i förra veckan vann pris för Årets utställning 2015, kan nu glädja sig åt ett nytt pris, den här gången för bästa kultursamarbete i tävlingen Swedish Arts & Business Awards. Liljevalchs har en uttalad strategi att genom olika externa samarbeten finna nya kreativa lösningar, vilket man också gjorde i det prisbelönta samarbetet med AMF Fastigheter. Att Vårsalongen kunde ta plats i AMF Fastigheters pågående ombyggnation av kvarteret Urban Escape innebar för Liljevalchs att man fick någonstans att vara under renoveringen av konsthallens ursprungliga lokaler och möjligheten att både återse och möta ny publik mitt inne i stan; prognosen om 70 000 besökare överstegs med drygt 13 000. Samtidigt kunde AMF Fastigheter med hjälp av Liljevalchs stärka satsningen på Urban Escape som en ny mötesplats för kreativitet, konst och kultur.
 
- Det känns fantastiskt att få ta emot pris för vårt samarbete med AMF Fastigheter, vi ser det som en start på någonting som ligger helt i linje med andra konstsatsningar och samarbeten som vi gör med olika aktörer i Stockholm, säger Liljevalchs chef Mårten Castenfors. 
 
- Vi är uppriktigt glada över att Kultur & Näringsliv har uppmärksammat det här för vi ser samarbetet mellan just kultur och näringsliv som väldigt viktigt, och när vi bygger stad så är det viktigt att få med kulturen i det. Vi har en vision som heter ’vi gör stadsrum där människor vill vara’  och det vi gör på Brunkebergstorg med Liljevalchs vårsalong är att sätta Brunkebergstorg i en annan kontext och därför har de 84 000 besökarna på Liljevalchs betytt jättemycket för oss, säger AMF Fastigheters VD Mats Hederos. 
 
- De tre nominerade samarbetena var alla ömsesidigt givande och affärsmässigt grundade, vilket vi ser som en förutsättning för att kultursamarbeten ska kunna bli långsiktigt framgångsrika. Liljevalchs och AMF Fastigheters samarbete visar dessutom på hur kreativt tänkande och innovativa lösningar kan uppstå när kulturen och näringslivet samarbetar, säger Kultur & Näringslivs vice VD Erica Smeds.
 
Priset delades ut av GöteborgsOperans VD Ronnie Hallgren tillsammans med Kultur & Näringslivs ordförande Magnus Lagerkvist under en prisceremoni på Swedbanks regionkontor i Göteborg. Swedbank och GöteborgsOperan vann tävlingen förra året för sitt samarbete kring föreställningen ”Mobbad?”. Kultur & Näringsliv anordnade tävlingen för det 23:e året i rad.  
 
De två andra nominerade samarbetsprojekten stod Nationalmuseum och Jernhusen samt Wenngarns slott och Sisyfos AB för.

SE FLER BILDER FRÅN KVÄLLEN HÄR! 
 

Från vänster: Jernhusens Eva Eliasson, Nationalmuseums Per Hedström, Kultur & Näringslivs ordförande Magnus Lagerkvist, Liljevalchs Mårten Castenfors, GöteborgsOperans vd Ronnie Hallgren, Sisyfos AB:s Olle Larsson, Wenngarns Anders Wikström och Kultur & Näringslivs vice VD Erica Smeds.

Årets jurymotiveringar:
 
Liljevalchs konsthall och AMF Fastigheter (vinnare för sitt samarbete kring Vårsalongen 2016):
 
”Ett professionellt genomfört projekt med tydligt ömsesidiga effekter som både har lyft Liljevalchs verksamhet och placerat AMF Fastigheters nya kvarter på kartan. Samarbetet innebär en unik chans för Liljevalchs att återse och möta ny publik mitt i city under konsthallens pågående renovering och bidrar samtidigt med sina 90 000 besökare till att introducera AMF Fastigheters nya varumärke för konsthallens målgrupp.”
 
Nationalmuseum och Jernhusen
 
(nominerade för sitt samarbete i och med utställningen ”Det offentliga rummet”):
 
”Genom samarbetet har Jernhusen kunnat försköna den stökiga byggmiljön kring centralen samtidigt som Nationalmuseum har kunnat fullfölja sitt uppdrag att erbjuda konstupplevelser trots den renovering som pågår i museets ursprungliga lokaler. Samarbetet har således grundats på ett ömsesidigt intresse och bidragit till att stärka båda parternas verksamheter.”
 

 
Wenngarn och Sisyfos AB
 
(nominerade för den samverkan som har bedrivits mellan företaget, kulturarvet och andra aktörer så som kommun och Länsstyrelse i och med förvandlingen av området kring Wenngarns slott):
 
”Den samverkan som har skett mellan ett stort antal aktörer i och med Sisyfos förädling av kulturarvet Wenngarn är ett föredöme för hur ett helhetsgrepp kan tas kring landets många förfallande kulturarv. Projektet har sparat kommunen stora kostnader och skapat betydande samhällsnytta, inte minst genom den attraktionskraft och stolthet som platsen skapar för såväl invånare som besökare.”

Juryn bestod av Kultur & Näringslivs styrelse. 

Publicerat av: Erica Smeds

Senaste nyheter