Privata museer lyfter Stockholms kulturliv
Tisdagen den 17 februari deltog Kultur & Näringsliv i ett frukostseminarium på Stockholms Handelskammare i samarbete med Early Art. Temat för seminariet var hur privata museer lyfter Stockholms kulturliv. Det pratades om Stockholm som en start-up-huvudstad och trendsättare på det kulturella området. Bonniers Konsthall, Fotografiska samt ABBA The Museum var där för att dela med sig av sina erfarenheter och tankar, varav Fotografiska och ABBA The Museum är två av tre privata initiativ som har tagit sig in på Tripadvisors 10-i-topp-lista över de mest populära museerna i Stockholms län.
En representant från Handelskammaren inledde med att berätta om Stockholms kulturliv och de privata museernas betydelse för det. Bland annat drivs Stockholms kulturutbud inom konstområdet framför allt av privata initiativ. Museerna har dessutom blivit allt mer digitala och interaktiva. De kulturella och kreativa näringarna ses idag som högst centrala för den digitala utvecklingen, precis som för jobbskapandet. Thomas Andersson, nytillträdd VD för Stockholm Visitors Board, pratade även om kulturens betydelse för besöksnäringen. Turisters konsumtion av kultur och rekreation är en av de sektorer som växer allra snabbast i Sverige.
En problematik som diskuterades var det tidvis bristande intresset från stat och kommun för privata museer. Det föregående kulturborgarrådet i Stockholm, Madeleine Sjöstedt (FP), uttryckte sin beklagan över att det ibland uppfattas vara på det viset och höll med om att alla parter borde samverka så mycket det går för att underlätta för kultur- och besöksnäringen att frodas.
Förslaget om att införa en fri entré-reform för statliga museer diskuterades också, tämligen intensivt. Fotografiska och ABBA The Museum var skeptiska till att införa denna reform då det skulle innebära att de inte längre skulle ha möjlighet att konkurrera på samma grunder. Bonniers Konsthall har ju dock som bekant vid årsskiftet infört fri entré på egen hand och har sedan dess upplevt en tillströmning av publik. Prisinstrumentet är således utan tvekan viktigt för museer, åtminstone för besöksfrekvensen, men när det kommer till att påverka vilka som besöker museer är det enligt Myndigheten för kulturanalys (2014) snarare museets inriktning som har betydelse.
Läs mer om seminariet och Handelskammarens analys här. SVT ABC gjorde även ett inslag om och från seminariet, som ni kan se här.
Publicerat av: Erica Smeds
Senaste nyheter
- Ingela Roos debutvernissage på hotel AtSix
- Schymberg Award 24 februari i Tonhallen i Sundsvall
- Tuffa tider - Långsiktiga samarbeten mellan kulturen och näringslivet är ofta lösningen
- PRESSMEDDELANDE - Wallstreet / 3 kommuner, 14 företag, 6 kulturorganisationer och 100+ konstnärervi…
- PRESSMEDDELANDE: Hallands Kulturhistoriska Museum, Varberg Energi AB och Näringslivs- och Destinati…