Varför Kultur & Näringsliv
Vision
- Ökat samarbete mellan kulturutövare och företag förstärker kreativiteten hos båda vilket ger bättre utveckling och lönsamhet.
Mission
- Underlättar och utvecklar lönsamma samarbeten mellan kultur och näringsliv.
- Prisbelönar det bästa samarbetsprojektet mellan kultur och näringsliv under det gångna året.
- Driver opinion för bättre förutsättningar för samarbeten mellan kultur och näringsliv.
VARFÖR FINNS KULTUR & NÄRINGSLIV OCH VARFÖR SKA MAN VARA MEDLEM?
A. OMVÄRLDSFÖRUTSÄTTNINGAR
- Kulturen kommer i relativa tal och ofta även i absoluta tal att få mindre pengar från det offentliga varför man måste finna andra källor/samarbeten?
- Företag behöver/måste idag visa på ett samhällsengagemang.
- Filantropisk sponsring tillhör historien förutom lokal välgörenhet främst på mindre orter för att visa att man är en god medborgare.
- Allt samarbete mellan företag och kulturen måste bygga på gemensam affärsmässig nytta för att det skall bli framgångsrikt och långsiktigt.
- Samarbete med kulturen kan vara lönsammare, bättre för varumärket och mer involverande för medarbetarna än många andra samarbeten.
- Beslutsfattare i företagen kan ha svårt få assistans att se vilka de produktiva projekten kan vara, finna dem och hur man approcherar kulturutövare.
- Omvärlden förväntar sig i högre grad idag att företagen skall vara engagerad i kulturella och sociala frågor.
- K&N kan hjälpa företagen att välja kulturprojekt och vilka man skall avstå ifrån.
- K&N kan visa på hur man gör kultursamarbeten lönsamma och långsiktiga.
- Företagen får deltaga i den årliga utdelningen av priset Swedish Arts & Business Award (SABA) för bästa samarbete mellan företag och kultur under det gånga året och där lära sig om framgångsrika exempel.
- Företagen behöver en organisation som arbetar för och med utvecklingen av lönsamma samarbeten mellan kultur och näringsliv.
- Kulturen behöver finansiering från andra källor än det offentliga och samarbeten som utvecklar den egna lönsamheten långsiktigt.
- Företrädare för kulturen får assistans att beskriva vad de gör så att företagen förstår vilken ömsesidig nytta ett samarbete kan ge.
- K&N kan visa på hur man gör företagssamarbeten lönsamma och långsiktiga.
- Kulturutövarna får deltaga i den årliga utdelningen av SABA och där med lära sig om framgångsrika exempel.
- Kulturen behöver en organisation som arbetar för och med utvecklingen av lönsamma samarbeten mellan kultur och näringsliv.
- K&N finns för att driva och utveckla frågor kring samarbeten mellan kultur och näringsliv – precis på samma sätt som t.ex. Handelskamrarna arbetar för sina medlemmar.
- K&N finns för att man skall kunna ha någon att fråga angående samarbete mellan kultur och näringsliv och hur det skall utformas för att blir bra och produktivt.
- K&N finns för att man skall få hjälp med att utforma/utveckla ett lönsamt samarbete mellan kultur och näringsliv – bl.a. med hjälp av K&Ns Culture Score Card verktyg.
- K&N finns för att kunna genom sitt pris – SABA -belöna de bästa samarbetena under det gångna året mellan kultur och näringsliv.
- K&N finns för att kunna arrangera seminarier och ge konsulttjänster avseende samarbeten m.m. mellan kultur och näringsliv.
- K&N finns för att driva opinion avseende värdet av och de samhälleliga förutsättningarna för samarbeten mellan kultur och näringsliv.