Två museer bjöd på erfarenheter för nöjdare besökare

Foto: Lars Carlén
Foto: Lars Carlén

Deltagarna på Kultur & Näringslivs seminarium den 8 december fick ta del av hur Malin Valentin och Lotte Edsbrand gjorde när de ledde omvandlingen av Postmuseum.
 

En kraftansträngning gjorde att museet utsågs till årets klättrare i undersökningen Stockholms favoritmuseum. Vi fick höra om betydelsen av att på allvar involvera alla som arbetar på museet i förbättringsarbetet. Både Postmuseum och IKEA Museum delade med sig av erfarenheter av att vara noggranna med detaljerna för att besökarna ska få bra besök. Det som togs upp var sådant som betydelsen av en välkomnande entré, att ha en tydlig museikarta och att ständigt vara i dialog med besökarna och att ”sätta på sig gästglasögonen”.

Med tanke på IKEA:s stora genomslag och popularitet både i Sverige och runt om i världen, är det kanske inte förvånande att IKEA Museum snabbt fått mycket uppmärksamhet. IKEA-grundaren Ingvar Kamprad närvarar på flera sätt på museet, bland annat kan besökarna titta på några högst alldagliga möbler som funnits hemma hos Kamprad. Precis som många andra museer vill IKEA Museum överraska sina besökare på ett positivt sätt. Därför arbetar man aktivt med att se till att det löpande händer nya saker på museet.

Evenemanget avslutades med en visning av utställningen Uniform(t) där brevbärarnas uniformer genom tiderna visades. Utställningen gör det tydligt hur brevbäraruniformerna är tydliga tidsspeglar. Från början liknade brevbärarnas uniformer militäruniformer, men på 70-talet gick inte det hem utan uniformerna blev avskalade för att passa tidsandan. Dagens brevbäraruniformer speglar det sportiga ideal som är hyllat i vår samtid.