PRESSMEDDELANDE: Liljevalchs konsthall och AMF Fastigheter utsedda för årets kultursamarbete

Liljevalchs chef Mårten Castenfors tog emot priset under en prisceremoni på tisdagskvällen. Foto: Tilo Stengel
Liljevalchs chef Mårten Castenfors tog emot priset under en prisceremoni på tisdagskvällen. Foto: Tilo Stengel

Liljevalchs konsthall och AMF Fastigheters samarbete kring Vårsalongen har utsetts till det vinnande kultur- och näringslivssamarbetet i Swedish Arts & Business Awards 2016. Samarbetet som innebar att konsthallens utställning kunde ta plats högst upp i AMF Fastigheters nybyggda kvarter Urban Escape i Stockholms city har enligt juryn haft tydligt affärsmässiga grunder och bidragit till att stärka båda parternas varumärken.

Liljevalchs konsthall, som i förra veckan vann pris för Årets utställning 2015, kan nu glädja sig åt ett nytt pris, den här gången för bästa kultursamarbete i tävlingen Swedish Arts & Business Awards. Liljevalchs har en uttalad strategi att genom olika externa samarbeten finna nya kreativa lösningar, vilket man också gjorde i det prisbelönta samarbetet med AMF Fastigheter. Att Vårsalongen kunde ta plats i AMF Fastigheters pågående ombyggnation av kvarteret Urban Escape innebar för Liljevalchs att man fick någonstans att vara under renoveringen av konsthallens ursprungliga lokaler och möjligheten att både återse och möta ny publik mitt inne i stan; prognosen om 70 000 besökare överstegs med drygt 13 000. Samtidigt kunde AMF Fastigheter med hjälp av Liljevalchs stärka satsningen på Urban Escape som en ny mötesplats för kreativitet, konst och kultur.
 
- Det känns fantastiskt att få ta emot pris för vårt samarbete med AMF Fastigheter, vi ser det som en start på någonting som ligger helt i linje med andra konstsatsningar och samarbeten som vi gör med olika aktörer i Stockholm, säger Liljevalchs chef Mårten Castenfors. 
 
- De ömsesidiga effekterna av samarbetet har varit tydliga och jag är både glad och stolt över att få ta emot det här priset. Det är ett kvitto på att vi med Urban Escape Stockholm skapar platser som inspirerar, där människor vill vara. När Vårsalongen, en så älskad och välkänd kulturinstitution som det är, flyttade in i kvarteret innebar det en fantastisk möjlighet att introducera för Stockholmare och besökare vad Urban Escape verkligen handlar om, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.
 
- De tre nominerade samarbetena var alla ömsesidigt givande och affärsmässigt grundade, vilket vi ser som en förutsättning för att kultursamarbeten ska kunna bli långsiktigt framgångsrika. Liljevalchs och AMF Fastigheters samarbete visar dessutom på hur kreativt tänkande och innovativa lösningar kan uppstå när kulturen och näringslivet samarbetar, säger Kultur & Näringslivs vice VD Erica Smeds.
 
Priset delades ut av GöteborgsOperans VD Ronnie Hallgren tillsammans med Kultur & Näringslivs ordförande Magnus Lagerkvist under en prisceremoni på Swedbanks regionkontor i Göteborg. Swedbank och GöteborgsOperan vann tävlingen förra året för sitt samarbete kring föreställningen ”Mobbad?”. Kultur & Näringsliv anordnade tävlingen för det 23:e året i rad.  
 
De två andra nominerade samarbetsprojekten stod Nationalmuseum och Jernhusen samt Wenngarns slott och Sisyfos AB för. 

Årets jury bestod av Kultur & Näringsliv styrelse. 

Årets jurymotiveringar:
 
Liljevalchs konsthall och AMF Fastigheter (vinnare för sitt samarbete kring Vårsalongen 2016):
 
Juryns motivering: ”Ett professionellt genomfört projekt med tydligt ömsesidiga effekter som både har lyft Liljevalchs verksamhet och placerat AMF Fastigheters nya kvarter på kartan. Samarbetet innebär en unik chans för Liljevalchs att återse och möta ny publik mitt i city under konsthallens pågående renovering och bidrar samtidigt med sina 90 000 besökare till att introducera AMF Fastigheters nya varumärke för konsthallens målgrupp.”
 
Nationalmuseum och Jernhusen
 
(nominerade för sitt samarbete i och med utställningen ”Det offentliga rummet”):
 
Juryns motivering: ”Genom samarbetet har Jernhusen kunnat försköna den stökiga byggmiljön kring centralen samtidigt som Nationalmuseum har kunnat fullfölja sitt uppdrag att erbjuda konstupplevelser trots den renovering som pågår i museets ursprungliga lokaler. Samarbetet har således grundats på ett ömsesidigt intresse och bidragit till att stärka båda parternas verksamheter.”
 

 
Wenngarn och Sisyfos AB
 
(nominerade för den samverkan som har bedrivits mellan företaget, kulturarvet och andra aktörer så som kommun och Länsstyrelse i och med förvandlingen av området kring Wenngarns slott):
 
Juryns motivering: ”Den samverkan som har skett mellan ett stort antal aktörer i och med Sisyfos förädling av kulturarvet Wenngarn är ett föredöme för hur ett helhetsgrepp kan tas kring landets många förfallande kulturarv. Projektet har sparat kommunen stora kostnader och skapat betydande samhällsnytta, inte minst genom den attraktionskraft och stolthet som platsen skapar för såväl invånare som besökare.”
 
Programmet under prisceremonin den 3 maj:
 
17.00 Fördrink och mingel i foajén, ackompanjerat av musik från GöteborgsOperan.
 
17.30 Swedbanks biträdande chef för Västra Regionen Anna-Karin Johansson och Kultur & Näringslivs VD Anders Boman hälsade alla gäster välkomna att bege sig några trappor upp för prisceremonin. 
 
17.45 Välkomnande på scenen av Erica Smeds, Kultur & Näringslivs vice VD och kvällens konferencier.
 
18.00 Presentationer av årets tre nominerade bidrag.
 
18.45 Underhållning av GöteborgsOperan medan juryn överlade en sista gång.
 
19.00 Swedbank Västra Regionens marknads- och kommunikationsansvarige Staffan Liewendahl och GöteborgsOperans avdelningschef för affärsutveckling och sponsring Jessica Malmsten berättade om förra årets vinst.
 
19.10 Prisutdelning av juryns ordförande Magnus Lagerkvist och GöteborgsOperans VD Ronnie Hallgren. 
 
19.30 Middag och festligheter.
 
Prisceremonin hölls på Swedbank Västra Regionens huvudkontor på Södra Hamngatan 27 i Göteborg. 

Kontakt: Erica Smeds, Vice VD Kultur & Näringsliv | 070 783 55 82 | erica.smeds@kulturnaringsliv.se
 
Swedish Arts & Business Awards är Sveriges största pristävling för affärsmässigt grundade kultursamarbeten. Sedan 1993 har föreningen Kultur & Näringsliv arrangerat tävlingen som ett sätt att visa på goda exempel och inspirera andra. Läs mer här
 
Kultur & Näringsliv är en medlemsförening som verkar för affärsmässigt grundade samarbeten mellan kulturen, näringslivet och det offentliga. Föreningen startades 1988 på initiativ av dåvarande Industriförbundet och har idag medlemmar beståendes av kulturinstitutioner, företag och offentliga aktörer över hela landet.