Det både nationellt och internationellt uppmärksammande Solar Egg, skapat av Bigert & Bergström i samarbete med Riksbyggen, vann Swedish Arts and Business Awards 2018.
 
Solar Egg har tidigare blivit mycket uppmärksammat med bland annat Red dot Award och Svenska Designpriset. Vad betyder det att få Swedish Arts and Business Awards?


– Det här är ett speciellt roligt pris att få, för det kan stimulera till fler oväntade möten, när fler får upp ögonen för vad samarbeten mellan kultur och näringsliv kan ge, reflekterar Mats Bigert efter att ha mottagit Swedish Arts and Business Awards 2018.
 
Solar Egg är en offentlig bastu och samtidigt en skulptur som har setts av över en miljard människor runt hela jorden. Verket är utformat som ett stående ägg bestående av 69 guldpläterade stålplattor av olika form. Konstnärerna Bigert och Bergström har velat skapa ett socialt verk som i praktiken undersöker vanliga människors möte med och i värme, utanför konstinstitutionernas ramar. Det är öppet för allmänheten, gratis att använda och har varit uppfört vid Luossafjällets fot i Kiruna, där Riksbyggens bostäder är planerade.
 
Juryns motivering: Solar Egg skapar en positiv symbol för pånyttfödelsen av Kiruna och blir ett landmärke för samhällsomvandlingen och en mötesplats för dess innevånare. Solar Egg är en mycket professionell skapelse utförd med konstnärlig elegans och virtuositet.
 
– Solar Egg är en oerhört värdig vinnare i hård konkurrens, säger Linda Kowalski Nordfors, vd Kultur & Näringsliv. Intressant att se hur fler och fler av Sveriges allra bästa kulturprojekt kan bli verklighet just genom näringslivssamarbeten.
 
– Det känns otroligt hedrande att Riksbyggen och Bigert & Bergström får utmärkelsen. Solar Egg är ett mycket bra exempel där vi lyckats kombinera samhälls- och affärsnytta med kultur och design. Och att vi nu blir vinnare i Swedish Arts and Business Awards är ett fint kvitto på det, säger Mathias Sandberg, marknads- och försäljningschef på Riksbyggen Bostad Stockholm/Uppsala/Norr.
 
Swedish Arts & Business Awards är föreningen Kultur & Näringslivs tävling för kultursamarbeten som bygger på affärsmässighet, öppenhet, integritet och kreativitet. Kultur & Näringsliv ser som sin unika roll att agera brobyggare mellan kulturen och näringslivet, föreningen har anordnat tävlingen sedan 1993 som ett sätt att visa på goda exempel och inspirera till fler framgångsrika kultursamarbeten. 

SE HELA PRESSMEDDELANDET »
Linda Nordfors, ny VD på Kultur och Näringsliv. Foto: Ronnit Hasson.
Linda Nordfors, ny VD på Kultur och Näringsliv. Foto: Ronnit Hasson.

Linda Nordfors, entreprenör och konstnär, har utsetts till ny verkställande direktör för föreningen Kultur & Näringsliv. Hon ersätter tidigare VD Anders Boman och blir med det den första konstnären som får rollen som VD i föreningen.

Föreningen grundades 1988 och har medlemmar från näringslivet, kulturen och offentliga institutioner. Medlemmarna omfattar allt från Armémuseum till Västsvenska Kultursällskapet. Stöttande medlemmar är ett hundratal med bland andra Dagens Industri, Dansens Hus, Fryshuset, ICA, Kungliga Dramatiska Teatern, Nationalmuseum samt börsföretagen Stena, Volvo Cars och Vasakronan.

Kultur & Näringsliv är en medlemsförening som verkar för affärsmässigt grundade samarbeten mellan kulturen, näringslivet och det offentliga. Föreningen informerar om vilka möjligheter kultursamarbeten innebär och stöttar medlemmarna i att utvecklas på sätt så att de enklare kan kommunicera och samarbeta med varandra.

Magnus Lagerkvist, styrelseordförande i Kultur & Näringsliv, förklarar varför organisationen har rekryterat Linda Nordfors som VD:

"Linda har en unik kompetens från sina år som entreprenör och konstnär. Hon har en bred förståelse för både näringslivets behov och kulturens perspektiv, något som vi ser att våra medlemmar och samhället i stort kommer att få stor nytta av framöver. Linda är också den första etablerade konstnär som blivit vd. Jag lovar att det kommer att märkas när hon blivit 'varm i kläderna'!"

Anders Boman, tidigare VD och numera styrelseledamot, kommenterar Lindas tillträde:

"Jag har sett Lindas arbete på nära håll under många år och ser henne som en seriös och kunnig person med en djup förståelse för både varumärkesarbetets betydelse och vad kulturen kan tillföra, ett perspektiv som är helt centralt i kultursamarbeten. Jag blev helt enkelt jätteglad när hon svarade ja till uppdraget som VD."

http://www.kulturnaringsliv.se/

Fakta om Linda

  • Linda Nordfors grundade år 2001 Sveriges första konstbyrå, Reflection Company, tillsammans med affärskollegan och kommunikationskonsulten Göran Sachs. Hon har under åren därefter arbetat med varumärkeskonst med uppdragsgivare som bland andra Armani, Ahlgrens bilar, Libresse, Läkerol, Kvinna till Kvinna, Vi-skogen, JC, Bianco Footwear, Chalmers, Sensus Studieförbund och SLSO (Stockholms läns sjukvårdsområde).
  • Senaste konstprojektet var på Tekniska museet år 2016 tillsammans med King (dataspel) och BillerudKorsnäs (förpackningar), ett konstprojekt som vann Swedish Arts & Business Award 2017. Projektet med BillerudKorsnäs porträtteras i dokumentären True Intention av konstnären och regissören Ronnit Hasson.
  • Linda Nordfors har även tagit fram det uppskattade konceptet ”The Art of Selling Your Heart” som hjälper kreatörer och konstnärer att kunna leva på det de älskar.
 

Länkar
Konstbyrån Reflection Company
Dokumentären om Linda Nordfors senaste konstprojekt av regissören Ronnit Hasson
Veckans Affärer har valt att streama dokumentären True Intention via sin portal
Tech-startup inom hållbarhet där Linda Nordfors sitter med i Advisory Board

SE HELA PRESSMEDDELANDET »

Tävlingen Swedish Arts & Business Awards nominerar i år fyra samarbeten som alla uppfyller kraven på ömsesidig affärsmässighet. Tre av fyra nomineringar har målgruppen barn och unga som gemensam nämnare.   
 

SE HELA PRESSMEDDELANDET »
Liljevalchs chef Mårten Castenfors tog emot priset under en prisceremoni på tisdagskvällen. Foto: Tilo Stengel
Liljevalchs chef Mårten Castenfors tog emot priset under en prisceremoni på tisdagskvällen. Foto: Tilo Stengel

Liljevalchs konsthall och AMF Fastigheters samarbete kring Vårsalongen har utsetts till det vinnande kultur- och näringslivssamarbetet i Swedish Arts & Business Awards 2016. Samarbetet som innebar att konsthallens utställning kunde ta plats högst upp i AMF Fastigheters nybyggda kvarter Urban Escape i Stockholms city har enligt juryn haft tydligt affärsmässiga grunder och bidragit till att stärka båda parternas varumärken.

SE HELA PRESSMEDDELANDET »

Liljevalchs, Nationalmuseum och Wenngarns slott är de tre nominerade kulturparterna i årets Swedish Arts & Business Awards, tävlingen för affärsmässigt grundade kultursamarbeten. Det offentligas krav på större egenfinansiering inom kultursektorn ökar och därmed ökar också kulturens vilja att samarbeta med näringslivet, och de tre nominerade bidragen i årets tävling visar alla på att både kulturen och näringslivet kan få mycket ut av att göra det. Företagsparterna i samarbetena har samtidigt kunnat stärka sina varumärken.

SE HELA PRESSMEDDELANDET »