Linda Nordfors, ny VD på Kultur och Näringsliv. Foto: Ronnit Hasson.
Linda Nordfors, ny VD på Kultur och Näringsliv. Foto: Ronnit Hasson.

Linda Nordfors, entreprenör och konstnär, har utsetts till ny verkställande direktör för föreningen Kultur & Näringsliv. Hon ersätter tidigare VD Anders Boman och blir med det den första konstnären som får rollen som VD i föreningen.

Föreningen grundades 1988 och har medlemmar från näringslivet, kulturen och offentliga institutioner. Medlemmarna omfattar allt från Armémuseum till Västsvenska Kultursällskapet. Stöttande medlemmar är ett hundratal med bland andra Dagens Industri, Dansens Hus, Fryshuset, ICA, Kungliga Dramatiska Teatern, Nationalmuseum samt börsföretagen Stena, Volvo Cars och Vasakronan.

Kultur & Näringsliv är en medlemsförening som verkar för affärsmässigt grundade samarbeten mellan kulturen, näringslivet och det offentliga. Föreningen informerar om vilka möjligheter kultursamarbeten innebär och stöttar medlemmarna i att utvecklas på sätt så att de enklare kan kommunicera och samarbeta med varandra.

Magnus Lagerkvist, styrelseordförande i Kultur & Näringsliv, förklarar varför organisationen har rekryterat Linda Nordfors som VD:

"Linda har en unik kompetens från sina år som entreprenör och konstnär. Hon har en bred förståelse för både näringslivets behov och kulturens perspektiv, något som vi ser att våra medlemmar och samhället i stort kommer att få stor nytta av framöver. Linda är också den första etablerade konstnär som blivit vd. Jag lovar att det kommer att märkas när hon blivit 'varm i kläderna'!"

Anders Boman, tidigare VD och numera styrelseledamot, kommenterar Lindas tillträde:

"Jag har sett Lindas arbete på nära håll under många år och ser henne som en seriös och kunnig person med en djup förståelse för både varumärkesarbetets betydelse och vad kulturen kan tillföra, ett perspektiv som är helt centralt i kultursamarbeten. Jag blev helt enkelt jätteglad när hon svarade ja till uppdraget som VD."

http://www.kulturnaringsliv.se/

Fakta om Linda

  • Linda Nordfors grundade år 2001 Sveriges första konstbyrå, Reflection Company, tillsammans med affärskollegan och kommunikationskonsulten Göran Sachs. Hon har under åren därefter arbetat med varumärkeskonst med uppdragsgivare som bland andra Armani, Ahlgrens bilar, Libresse, Läkerol, Kvinna till Kvinna, Vi-skogen, JC, Bianco Footwear, Chalmers, Sensus Studieförbund och SLSO (Stockholms läns sjukvårdsområde).
  • Senaste konstprojektet var på Tekniska museet år 2016 tillsammans med King (dataspel) och BillerudKorsnäs (förpackningar), ett konstprojekt som vann Swedish Arts & Business Award 2017. Projektet med BillerudKorsnäs porträtteras i dokumentären True Intention av konstnären och regissören Ronnit Hasson.
  • Linda Nordfors har även tagit fram det uppskattade konceptet ”The Art of Selling Your Heart” som hjälper kreatörer och konstnärer att kunna leva på det de älskar.
 

Länkar
Konstbyrån Reflection Company
Dokumentären om Linda Nordfors senaste konstprojekt av regissören Ronnit Hasson
Veckans Affärer har valt att streama dokumentären True Intention via sin portal
Tech-startup inom hållbarhet där Linda Nordfors sitter med i Advisory Board

SE HELA PRESSMEDDELANDET »

Tävlingen Swedish Arts & Business Awards nominerar i år fyra samarbeten som alla uppfyller kraven på ömsesidig affärsmässighet. Tre av fyra nomineringar har målgruppen barn och unga som gemensam nämnare.   
 

SE HELA PRESSMEDDELANDET »
Liljevalchs chef Mårten Castenfors tog emot priset under en prisceremoni på tisdagskvällen. Foto: Tilo Stengel
Liljevalchs chef Mårten Castenfors tog emot priset under en prisceremoni på tisdagskvällen. Foto: Tilo Stengel

Liljevalchs konsthall och AMF Fastigheters samarbete kring Vårsalongen har utsetts till det vinnande kultur- och näringslivssamarbetet i Swedish Arts & Business Awards 2016. Samarbetet som innebar att konsthallens utställning kunde ta plats högst upp i AMF Fastigheters nybyggda kvarter Urban Escape i Stockholms city har enligt juryn haft tydligt affärsmässiga grunder och bidragit till att stärka båda parternas varumärken.

SE HELA PRESSMEDDELANDET »

Liljevalchs, Nationalmuseum och Wenngarns slott är de tre nominerade kulturparterna i årets Swedish Arts & Business Awards, tävlingen för affärsmässigt grundade kultursamarbeten. Det offentligas krav på större egenfinansiering inom kultursektorn ökar och därmed ökar också kulturens vilja att samarbeta med näringslivet, och de tre nominerade bidragen i årets tävling visar alla på att både kulturen och näringslivet kan få mycket ut av att göra det. Företagsparterna i samarbetena har samtidigt kunnat stärka sina varumärken.

SE HELA PRESSMEDDELANDET »

Under måndagskvällen utsågs Swedbank och GöteborgsOperan till 2014 års vinnare av Swedish Arts & Business Awards för sitt samarbetsprojekt ”Mobbad?”. Även övriga nominerade projekt riktar sig likt ”Mobbad?” mot barn och unga och tillsammans visar de på hur affärsmässigt grundade samarbeten mellan kulturen och näringslivet effektivt kan skapa debatt kring aktuella samhällsfrågor, samtidigt som de också leder till positiva marknadseffekter för de involverade parterna.

SE HELA PRESSMEDDELANDET »