Kultursponsring förutspås en positiv utveckling i Norge

Den norska Sponsor- og Eventforeningen har tillsammans med norska Sponsor Insight gjort en prognos för den norska sponsormarknadens utveckling under 2016. Enligt prognosen ökar de totala sponsorinvesteringarna för alla områden, och precis som i Sverige upptar idrotten fortsatt den största andelen av sponsoromsättningen. Kultursponsringen i Norge minskade som enda kategori under 2015, men under 2016 förutspås utvecklingen vara desto mer positiv.
- For inneværende år er prognosen betydelig lysere, med 3,1% økning. Sammenliknet med fjoråret forventer vi økning på 8,7 prosentpoeng i denne kategorien. Slik sett er kulturen vinnerkategorien i 2016. Dette kan skyldes flere ting. Kanskje har flere kulturaktører bestemt seg for å ta mer tak i forhold til sponsing – det er tross alt store muligheter for dem som jobber bra på dette området – og man skal ikke se bort fra at gaveforsterkningsordningen bidrar noe her, säger managing partner Vegard Arntsen på Sponsor Insight.

Social sponsring får enligt prognosen en tillväxt på ca 3% under 2016, vilket är mindre än under 2015 (6,2%).

- Frivillige organisasjoner er en relativt liten sektor i antall aktører og det er ikke så mange som har vært veldig aktive på sponsorfronten. Det betyr at det er noen få med relativt store sponsorinntekter og mange med ganske lave sponsorinntekter. Med litt utflating hos de store, påvirker det totaltallet for hele bransjen, förklarar Arntsen.

Sponsor- og Eventforeningen är en norsk intresseorganisation för aktörer som arbetar med sponsring och event som kommunikations- och marknadsföringsverktyg.
 

Senaste nyheter